شما اینجا هستید   |

    باشقا سوزلر : خانواده اجاره ای در ژاپن برای حل معضل پیری و تنهایی فزاینده

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، ­پیر شدن جمعیت ژاپن و تنها ماندن بسیاری شهروندان در زندگی روزمره موجب شده است مراکزی به نام “خدمات خانواده اجاره ای” دایر شوند.
به گزارش شبکه ای پی تی ان، شمار جمعیت سالمند در ژاپن همچنان رو به افزایش است و بسیاری شهروندان در نهایت مجبورند به تنهایی به زندگی روزمره شان ادامه دهند. با اینکه برای این سالمندان پزشک و پرستار وجود دارد، برخی از آنها هیچ خانواده ای مانند همسر، فرزند و نوه ندارند و به همین علت به شدت احساس تنهایی می کنند. این مشکل برخی شهروندان مبتکر را به این فکر انداخت که مراکزی را به عنوان “خدمات خانواده اجاره ای” راه اندازی کنند که بطور فزاینده در میان شهروندان ژاپنی طرفداران بیشتری پیدا می کنند.

از طرف دیگر با بالارفتن آمار طلاق در ژاپن بسیاری زنان مجبورند به تنهایی زندگی خود و فرزندان شان را اداره کنند. هر سال بیش از ۲۰۰ هزار زوج ژاپنی از هم جدا می شوند، یعنی یک طلاق در هر دو دقیقه. در این موارد نیز “خدمات خانواده اجاره ای” می تواند خلاء های موجود را پر کند.
هم اکنون افرادی که در ژاپن زندگی می کنند و قوم و خویش یا دوستی ندارند، می توانند افرادی را به جای آنها اجاره کنند. مرکز “خدمات خانواده اجاره ای” می تواند به افراد تنها و منزوی در پیدا کردن همسر کمک کنند یا برای رفع موقت تنهایی شان همسر و دختر اجاره ای به خانه های آنها بفرستد تا به هنگام پخت و صرف غذا نقش خانواده را برای آنها ایفا کنند. بدین ترتیب شهروندان تنها می توانند بار دیگر شاهد باشند که مثلا موقع صرف غذا بار دیگر امور آشپزخانه به سبک خانواده اداره می شود. از این طریق مردم در ژاپن می توانند بنا بر استطاعات مالی شان از طریق مراکز جدید “خدمات خانواده اجاره ای” یک دوست یا حتی یک خانوده کامل و بستگانی را اجاره کنند و مثلا برای صرف غذا آنها را به خانه شان دعوت کنند. در حالیکه اجاره کردن همزمان همسر و دختر برای بعضی ها گران تمام می شود و باید روزانه بابت هر شخص ۲۰۰ دلار بپردازند، برخی دیگر از شهروندان حتی چند خانواده به عنوان قوم و خویش اجاره می کنند تا جای خانواده و اقوام از دست رفته شان را پر کنند.
صاحبان این حرفه جدید معتقدند با توجه به روند کنونی پیری در جامعه ژاپن این کشور بازاری بزرگ برای چنین کسب و کارهایی است.

 

تگ های مطلب : ، ، ،
دسته بندی : باشقا سوزلر
به اشتراک بگذارید : | | |

WP Radio
WP Radio
OFFLINE LIVE