شما اینجا هستید   |

    باشقا سوزلر : «لای فای» با ۱۰۰ برابر سرعت بیشتر بزودی عرضه خواهد شد

استاندارد جدیدی از فناوری ارتباطی نوری، به نام Li-Fi، با امید به دستیابی به سرعت‌هایی که تا ۱۰۰ برابر سریع‌تر از Wi-Fi هستند، توسط موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) منتشر شده است.

با اینکه وای فای با سریع‌ترین استانداردهای خود در حال حاضر سرعت شبکه خانگی را چندین برابر کرده است، اما لای فای قرار است این سرعت را به چندین برابر افزایش دهد. با این حال، لای فای به دنبال جایگزینی کامل وای فای نیست بلکه به عنوان گزینه‌ای پرسرعت و مفید برای انتقال داده‌ها در نظر گرفته شده است.

صنعت برق و الکترونیک به طور گسترده از این استاندارد جدید حمایت می‌کند. دو شرکت بزرگ، PureLiFi و Fraunhofer HHI در پیشرفت این فناوری نقش مهمی دارند.

این تکنولوژی جدید می‌تواند یک قدم مهم در راستای توسعه ارتباطات بی‌سیم با سرعت بالا باشد و تحولات مهمی در این حوزه را به همراه داشته باشد.

شرکت PureLiFi یک پیشرفت مهم در فناوری Li-Fi ایجاد کرده است با تولید ماژول نوری کوچک به نام “Light Antenna ONE”. این ماژول با ابعاد ۱۴٫۵ میلی‌متری، برای استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی مختلف مانند گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها طراحی شده است. این ماژول به اندازه یک ماژول آنتن ۵G MmWave است.

ویژگی‌های منحصر به فرد وای فای، مانند دامنه گسترده و سرعت قابل قبول، آن را به یک انتخاب محبوب برای اتصال به اینترنت در خانه‌ها و محل کار تبدیل کرده است. با این وجود، فناوری Li-Fi با استفاده از سیگنال‌های با فرکانس بالاتر مانند لیزر، قادر است به انتقال حجم داده بسیار بیشتری باشد، برای مثال زمانی که مانعی در مسیر سیگنال وجود نداشته باشد. این یکی از مزیت‌های قابل توجه فناوری Li-Fi است که آن را از وای فای متمایز می‌کند.

اتحادیه Li-Fi با ادعای بزرگی روبرو است که این فناوری تا ۱۰۰ برابر سریع‌تر از Wi-Fi عمل می‌کند. این ادعا در حال حاضر تنها یک فرضیه است، زیرا سخت‌افزار مورد نیاز برای آزمون و تایید این ادعا هنوز در دسترس نیست.

Li-Fi با قابلیت انتقال ۲۲۴ گیگابایت داده در هر ثانیه، برابر با حدودا ۱,۷۰۰ گیگابیت بر ثانیه، قادر به ارائه سرعت‌هایی است که بسیار بیشتر از استانداردهای فعلی Wi-Fi 6 و ۷ است، که به ترتیب تنها تا ۹٫۶ و ۴۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسند. حتی لیزرهای فضایی ناسا با سرعت انتقال ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه نیز نمی‌توانند با سرعت Li-Fi رقابت کنند.

فناوری Li-Fi از نور فروسرخ استفاده می‌کند که برای چشم انسان غیرقابل مشاهده است، اما ممکن است تأثیراتی بر برخی از دستگاه‌های الکترونیکی مانند دوربین‌های امنیتی با قابلیت دید در شب یا روبات‌های جاروبرقی که از لیزر برای حرکت استفاده می‌کنند، داشته باشد.

اولین نمونه‌های کاربردی فناوری Li-Fi احتمالا در اوایل سال ۲۰۲۴ در نمایشگاه‌های تجاری مانند CES و MWC به نمایش در خواهند آمد.

دسته بندی : باشقا سوزلر
به اشتراک بگذارید : | | |

WP Radio
WP Radio
OFFLINE LIVE