شما اینجا هستید   |

    باشقا سوزلر : هدایتی متهم به ۵۸۶ میلیارد تومان پولشویی است
هدایتی متهم به ۵۸۶ میلیارد تومان پولشویی است
هدایتی متهم به 586 میلیارد تومان پولشویی است

هدایتی متهم به ۵۸۶ میلیارد تومان پولشویی است

تهران- ایرنا- نماینده دادستان تهران در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی معروف به عابربانک پرسپولیس، با قرائت کیفرخواست هدایتی گفت: وی متهم به پولشویی از طریق مخفی کردن منشأ وجوه دریافتی از طریق شبکه بانکی به مبلغ ۵۸۶ میلیارد و ۹۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، قهرمانی نماینده دادستان اظهار داشت: متهم که فاقد سابقه کیفری است، در پوشش هشت شرکت این مبلغ را در قالب مشارکت مدنی از بانک سرمایه دریافت کرده و آن را از طریق افراد مورد اعتماد خود در مواردی غیر از آنچه در قراردادهای مشارکت مدنی آمده، کارسازی کرده است.
وی افزود: هدایتی به عنوان گیرنده تسهیلات بانک، متهم به خیانت در امانت در پنج فقره است که تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان معوقات بانکی از بانک سرمایه را داراست.
نماینده دادستان گفت: اقدامات هدایتی منجر به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور شده و نامبرده برای اینکه ردپایی از خود به جا بگذارد، در قالب شرکت هایی تسهیلات را دریافت کرده و آن را به حساب افراد مورد اعتماد خود ریخته است.* انتصاب اشخاص بی بضاعت
نماینده دادستان افزود: هدایتی از طریق گماردن اشخاص بی بضاعت به عنوان مدیرعامل شرکت های خود توانسته این وجوه را اخذ کند و همچنین با تبانی یکی از مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان ۶۶ میلیارد تومان اخذ کرده که این پرونده اکنون در دادسرای تهران مطرح است.* هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی هدایتی
قهرمانی اظهار داشت: تاکنون چهار سال از تاریخ سررسید تسهیلات دریافت شده توسط هدایتی می‌گذرد ولی وی هنوز اقدامی برای بازگرداندن مطالبات نکرده است.
وی افزود: هدایتی به دلیل تاخیر در پرداخت اقساط تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان معوقات بانکی به بانک سرمایه دارد.* املاک بیابانی برای وثیقه
قهرمانی گفت: سید مهدی موسوی‌نژاد متهم ردیف دوم این پرونده در سال ۹۲ با هدایتی آشنا شده و توانسته املاکی را به عنوان توثیق به بانک معرفی کند ولی ۱۳ برابر گرانتر از قیمت واقعی اعلام کرده است موسوی نژاد در واقع املاک بیابانی را برای توثیق تسهیلات کلان معرفی می‌کرد.* ۹۳ میلیارد تومان دستمزد موسوی نژاد
وی افزود: موسوی‌نژاد از طریق ارتباط با مدیران بانک سرمایه توانسته بود مصوبات تسهیلات را دریافت و به دلیل ناتوانی جهت سپردن وثیقه به بانک سرمایه تسهیلات را به هدایتی واگذار کند و بابت آن ۹۳ میلیارد تومان به عنوان دستمزد از هدایتی بگیرد.
قهرمانی اضافه کرد: هدایتی به افرادی همچون مصطفی تقوایی و آرش شرافتمند حق دلالی می‌داده و برخی از افراد بانک سرمایه مانند پرویز احمدی، محمدرضا خانی، بهمن خادمی که اعضای هیات مدیره بانک سرمایه بودند و یاسر ضیایی قائم مقام بانک سرمایه از طریق امضای صورت جلسات نقش موثری در حیف و میل اموال بانک سرمایه توسط هدایتی داشتند.

* تخلف دو کارشناس رسمی دادگستری
نماینده دادستان افزود: دو نفر از کارشناسان کانون رسمی دادگستری استان فارس با گزارش خلاف واقع در تضییع اموال بانک سرمایه نیز نقش داشتند.

* پاداش خدمات ضیایی
قهرمانی اظهار داشت: یاسر ضیایی مدیر یکی از شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان و قائم مقام بانک سرمایه بوده و به عنوان پاداش خدمات خود به مدیرعاملی کارخانه نورد اهواز منصوب می شود.
وی افزود: ضیایی امتیازات اخذ شده را از طریق امیر توللی کارمند و راننده خود اخذ می کرده است.
اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی معروف به عابربانک پرسپولیس و ۱۰ متهم اخلال در نظام اقتصادی کشور در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی در حال برگزاری است.
قاضی اسدالله مسعودی‌ مقام در این جلسه به اتهامات حسین هدایتی دولابی، سید مهدی موسوی نژاد، محتبی کیان پیشه، علی اکبر یقینی، حسین شریعتی، امیر توللی، احمد رفیعی، مهدی فتحی، حسین حدادان، نورالدین مقصودیانی و هانیه پهلوان رسیدگی می کند.

* مروری بر اتهامات سایر متهمان پرونده
نماینده دادستان گفت: متهم ردیف سوم آقای فیروز آبادی فوت کرده و متهم ردیف چهارم مجتبی کیان پیشه، عضو هیئت مدیره استیل آذین ایرانیان با تودیع وثیقه آزاد است و از کارکنان حسین هدایتی است و با امضای برخی قرارداد‌ها به عنوان ضامن نقش مهمی در پرداخت کردن تسهیلات داشته و متهم به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال از راه های نامشروع است.
وی افزود: سید عباس حسینی متهم ردیف پنجم تحصیلدار حسین هدایتی بوده و متهم به جرم پولشویی به میزان ۸۵۲ میلیارد ریال است. حسین شریعتی متهم ردیف ششم از طرف حسین هدایتی از وجوه موسسه اعتباری ثامن و پرداخت تسهیلات اقدام به انعقاد قرارداد با بانک سرمایه می‌کرده است.
قهرمانی افزود: شریعتی از طریق امضای توافق نامه با بانک سرمایه و معرفی سه شرکت زمینه را برای تحصیل غیر قانونی تسهیلات و اخلال در نظام اقتصادی فراهم کرده است که اتهام او معاونت در اخلال در نظام اقتصادی و معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۲۱۰ میلیارد تومان است.
وی از امیر توللی به عنوان متهم ردیف هفتم یاد کرد که با تودیع وثیقه آزاد است و افزود: ضیایی با همکاری توللی این وجوه را به حساب خود واریز کرد و به دستور ضیایی مصرف می‌کرد. اتهام او دایر بر پولشویی به میزان ۱۲ میلیارد تومان است.
نماینده دادستان افزود: متهم ردیف هشتم این پرونده علی اکبر یقینی است که از دوستان هدایتی بوده که در یک مهمانی فوتبالی با یکدیگر آشنا شده‌اند. این متهم با تاسیس شرکت‌های کاغذی برای دریافت تسهیلات فعالیت می‌کرده و افراد بی بضاعت را با حقوق ناچیز به سمت‌های مدیریتی این شرکت‌ها ‌گماشته است.
وی افزود: متهم نهم این پرونده هانیه پهلوان است که همسر آقای میزبان است و میزبان یکی از کارمندان یقینی بوده و چون یقینی پیشنهاد مدیرعاملی شرکت را به میزبان می‌دهد به دلیل بدهی بانکی پیشنهاد می کند تا همسرش یعنی خانم پهلوان به عنوان مدیرعامل شرکت به بانک معرفی شود.
نماینده دادستان گفت: متهم ردیف دهم این پرونده احمد رفیعی است که به عنوان کارگر کارخانه فعالیت می کرده ولی در سال ۹۱ به عنوان مدیرعامل یک شرکت صوری منصوب می‌شود. مهدی فتحی متهم یازدهم پرونده است که با آقای یقینی آشنا شده و پس از مدتی به سمت مدیرعاملی شرکت معرفی می‌شود.
وی افزود: حدادان متهم ردیف دوازدهم این پرونده است که راننده تاکسی بوده و فاقد سابقه کیفری است. این فرد صرفا یک راننده تاکسی و فاقد تمکن مالی بوده است که با آقای یقینی آشنا شده و پس از مدتی او هم به سمت مدیرعاملی یک شرکت صوری منصوب می‌شود.
نماینده دادستان افزود: مقصودیانی متهم ردیف سیزدهم این پرونده است. وی دارای شغل پیک موتوری و تحصیلات سیکل است. وی که صرفا یک پیک موتوری بوده است از طریق آشنایی با آقای یقینی در سال ۹۱ به سمت مدیرعاملی یک شرکت کاغذی منصوب می‌شود.

* استنادهای دادستانی بر اتهام های متهمان
قهرمانی گفت: با توجه به مستند فوق از جمله اقرارهای متهمان، اظهارات مطلعین، شکایت بانک سرمایه، گزارش های سازمان بازرسی، معاونت نظارت بر شعب بانک سرمایه، جوابیه بانک مرکزی مبنی بر کلان بودن اخلال، گزارش های سازمان اطلاعات سپاه، گزارش های مرکز عملیات ویژه ناجا، گزارش معاونت جرایم اقتصادی فاتب، رونوشت توافق نامه بین آقای هدایتی و اعضای هیئت مدیره وقت بانک سرمایه درخواست صدور حکم مجازات افراد متهم این پرونده را خواستارم.
وی افزود: برای برخی از متهمان این پرونده در دادسرا پرونده‌های دیگری مفتوح است و اتهام های هدایتی درباره اخذ تسهیلات از بانک‌های ملی، پارسیان و مهر اقتصاد در حال رسیدگی است.

* ۲۴۰ میلیون تومان کمیسیون
هدایتی در پاسخ به قاضی و در دفاع از خود گفت: اگرچه اتهام من دریافت تسهیلات بانکی از طریق هشت شرکت کاغذی و اغفال بانک سرمایه بوده ولی اخذ وام‌ها در دو مرحله طی سال های ۹۲ و ۹۴ بوده است و این شرکت ها به من واگذار نشده بود بلکه من این شرکت‌ها را خریده بودم.
وی افزود: من در سال ۹۲ با آقای یقینی آشنا شدم و افرادی که باعث آشنایی ما شدند، ۲۴۰ میلیون تومان از من به عنوان کمیسیون گرفتند و از یقینی هم ۴۰۰ میلیون تومان کمیسیون گرفته‌اند.
هدایتی با اشاره به شرایط تاسیس شرکت بر اساس قانون تجارت گفت: شرکت‌هایی که در کیفرخواست به آنها اشاره شد متعلق به من نیستند. ما این شرکت‌ها را نه خریده‌ایم و نه به ما واگذار شده است. این شرکت‌ها سرمایه‌ای بیش از ۱۰ برابر سرمایه مورد نیاز برای ثبت داشته‌اند.
وی افزود: پنج شرکت از هشت شرکت اعلام شده مربوط به من نیست و متعلق به آقای یقینی است و اگر سوابق ضعیف و تخلفی دارد باید خودش پاسخگو باشد اما مسئولیت سه فقره دیگر را می‌پذیرم.

** عیش و نوشی در کار نبوده است
هدایتی در پاسخ به نماینده دادسرا گفت: عیش و نوش یا سفر‌های من با پول بانک نبوده است و شما می‌توانید این مساله را رصد کنید که پول ها کجا صرف شده است. پول من برای تولید هزینه شده است. من وام گرفته‌ام و در تولید استفاده کرده‌ام.
وی وجود هر گونه نسبتی میان خود و برخی از اعضای سابق هیات مدیره بانک سرمایه مانند علی بخشایش و پرویز کاظمی را رد کرد و گفت: در مورد مجتبی کیان پیشه باید بگویم او ضامن و راهن پروژه لیال در سال ۹۲ است و در این باره ما بدهکار هستیم و او هیچ نقشی نداشته و بی گناه است که به نظرم بهتر است نامشان از پرونده خارج شود.
وی ادامه داد: در مورد پولشویی هم باید بگویم من در طی این ۴۰ سال کارگری کردم، درباره اینکه به حساب کارمندانم پول واریز کنم از مراجع آگاه به امور بانکی پرسیده بودم که آیا این موضوع پولشویی می‌شود یا نه که گفتند خیر. من خلاف نکرده‌ام. از سال ۸۵ تا ۹۲ به بانک بدهکار بودم که به دلیل حواشی فوتبال به سرعت تسویه حساب کردم و اگر بدهکار بانک پارسیان و یا هر بانک دیگری باشم چرا در این دو سال ورود نکردید.

** به دنبال شهرت طلبی نیستم
هدایتی هرگونه ارتباط با ضیایی قائم مقام بانک سرمایه را رد کرد و گفت: ضیایی فقط سه ماه قائم مقام بانک سرمایه بوده و در کیفرخواست مطرح شد که بنده به دنبال شهرت طلبی هستم و پولم را فقط به این منظور در فوتبال خرج کرده‌ام. این کار منطقی نیست که بنده از سال ۹۲ تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان در فوتبال خرج کنم تا مشهور شوم و کار عقلانی نیست.

** نمی دانستم کاظمی در بانک سرمایه است
متهم ردیف اول پرونده گفت: ارتباط من با پرویز کاظمی از سال ۸۷ بود که به عنوان عضو هیات مدیره فعالیت می کرد و اگر می دانستم در بانک سرمایه است اصلا وام نمی گرفتم.
وی هر گونه بدهی به بانک های پارسیان و مهر را رد کرد و گفت: تاکنون بارها برگه تسویه حساب های این بانک ها را آورده ام. من از سال ۵۷ تا ۸۴ هیچ وامی نگرفته ام ولی از سال ۸۵ تا ۹۲ وام دریافت کرده ام.
هدایتی از وجود فساد در هیات مدیره بانک سرمایه سخن گفت و افزود: در یک جلسه غیرعلنی اعلام خواهم کرد که چه کسانی پیشنهاد رشوه می دادند تا بتوانم تسویه بگیرم.

** هیچ جای دنیا را ندیده ام
متهم ردیف اول این پرونده درباره سفرهای خارجی و اروپایی مطرح شده در کیفرخواست گفت: من غیر از سفرهای زیارتی و چند بار دوبی هنوز هیچ جای دنیا را ندیده ام ولی نوشتند که پول ها را صرف عیش و نوش در کشورهای اروپایی می کردم.
وی افزود: در کیفرخواست سخن از مشارکت های مدنی به میان آمد در حالی که مشارکت های مدنی و بازرگانی را امضاء می کردم و این مشارکت ها را می توان در هر فعالیتی خرج کرد.

** همسر و فرزندانم خودرو ندارند
هدایتی افزود: من در این سال ها سوار هیچ ماشین زرق و برق داری نشدم. شاید صدها خودرو خریده باشم ولی به خاطر حفظ حرمت مردم با ماشین «بی ام و مدل ایکس تری» ۲۵۰ میلیون تومانی تردد داشتم.
وی اضافه کرد: همسر و فرزندان من خودرو ندارند. من ثروت بسیار دارم ولی پول نقد ندارم که خودرو خریداری کنم.

** روند مجرمانه هدایتی
نماینده دادستان به طرح این سوال پرداخت که چرا هدایتی هشت فقره از تسهیلات را از طریق شرکت‌هایی دریافت کرده که مدیران آن افراد بی بضاعت هستند و چرا وام های خود را از طریق شرکت استیل آذین نگرفته است.
وی دریافت وام از طریق پیک موتوری و زن خانه دار یا راننده تاکسی را نشانه روند مجرمانه هدایتی دانست.
قهرمانی همچنین از گران نمایی املاک قیمت گذاری در بانک سرمایه و فروش آن به هدایتی سخن گفت و اظهار داشت: شما ملک‌های مذکور در این پرونده را در ابتدا ۱۴۵ میلیارد تومان خریداری کردید اما پس از طرح شکایت آن را به ۹۳ میلیارد تومان رساندید با اینکه می‌دانستید این ملک‌ها در بانک سرمایه ۴۵۳ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.
وی با بیان مطالبی درباره ردیابی حساب های بانکی برخی متهمان گفت: تمام فاکتور‌هایی که توسط این شرکت‌ها صادر شده صوری بوده است. هدایتی می‌گوید که به کشور خدمت کرده اما ردیابی تمام پول‌ها نشان می‌دهد که این تسهیلات به کجا رفته است. افراد ورزشی و غیر ورزشی بدانند که هر پولی از هدایتی گرفته‌اند، پول مردم بوده است و باید پس بدهند.

** نفقه ۱۰ میلیون تومانی
هدایتی درباره اظهارات نماینده دادستان مبنی بر پرداخت ماهی ۱۷ میلیون تومان به عنوان نفقه به همسر دوم خود گفت: این مسائل مربوط به زندگی شخصی و جزو حریم خصوصی من است ولی من ماهی ۱۰ میلیون تومان به همسرم پول می دهم و شرعا از شما نمی گذرم که اینگونه ادعا می کنید. شما مسائل شخصی و کوچک مرا بررسی کنید و هر چه ثابت شد متعلق به شما خواهد بود.

** تابعیت کانادایی فرزند هدایتی
وی درباره تولد فرزند خود در کانادا گفت: همسر من برای دیدار با فامیل خود به کانادا سفر کرده بود که در آنجا مریض شد و همزمان با مریضی در همانجا زایمان می کند.

** اهدای ۴۰۰ سکه
هدایتی درباره پرداخت صدها سکه در جشن قهرمانی که از سوی نماینده دادستان مطرح شد، گفت: اگر من بابت اسپانسری پول پرداخت کرده یا کارخانه گرفته‌ام حکم اعدام مرا صادر کنید. ما پولی برای جشن قهرمانی ندادیم فقط یک یا دو دفعه به بازیکنان سکه دادیم که آن هم در بازی دربی بود که دو به چهار استقلال را بردیم و چهارصد سکه به بچه‌ها دادیم.
پس از سه ساعت برگزاری جلسه دادگاه و اظهارات نماینده حقوقی بانک سرمایه و نماینده سازمان بازرسی کل کشور، قاضی مسعودی مقام ادامه رسیدگی به این پرونده را به دوشنبه هفته آینده موکول کرد.

منبع: ایرنا
کد خبر: ۸۳۲۲۴۴۹۵
دسته بندی : باشقا سوزلر
به اشتراک بگذارید : | | |

WP Radio
WP Radio
OFFLINE LIVE